جلال‌الدین همایی ادیب، شاعر و استاد زبان و ادبیات فارسی، در 13 دی سال1278 شمسی در اصفهان زاده شد.

گندم بریان

پدرش و جدش هر دو از شعرا و دانشمندان معروف عصر خود بودند. جلال الدین ، ادبیات عرب، فقه، اصول، تفسیر، درایه، رجال، هیأت، نجوم، استخراج تقویم، فنون ریاضی، طب و فلسفه را نزد بزرگ‌ترین علما و روحانیون ایران فراگرفت و خود نیز مدتی مدرس بزرگ‌ترین حوزه‌های علمی و ادبی اصفهان بود. او علاوه بر تألیف و تصحیح کتب متعدد، شعر هم می‌سرود و بیش از 15هزار بیت از سروده‌های او در دیوانی گردآوری شده است.

سالگرد ابلاغ پیام امام (ره) به گورباچف

هیأت اعزامی از طرف امام خمینی (ره) به سرپرستی آیت‌الله‌جوادی آملی در روز سیزدهم دی ماه 1367 وارد مسکو شد و پیام امام خمینی (ره) را همراه با تبیین و تفسیر به گورباچف ابلاغ کرد. امام (ره) با بینش عمیق الهی خود، در این نامه فرمودند: برای همه روشن است که از این پس کمونیسم را باید در موزه‌های تاریخ سیاسی جهان جست‌وجو کرد، چرا که مارکسیسم جوابگوی هیچ نیازی از نیازهای واقعی انسان نیست.

زادروز سیسرون

مارکوس تولیوس سیسرو (سیسرون) خطیب، سیاستمدار و نویسنده رومی، متولد 3 ژانویه سال 106 قبل از میلاد در «آرپی نوم» و مقتول در «فورمیا» به تاریخ 7دسامبر سال 43 قبل از میلاد بود. وی در جوانی ضمن سرودن شعر و ترجمه آثار یونانی، به آموختن فنون نظامی پرداخت. خطابه‌های وی در مدح و ذم اشخاص معروف هستند و قیصر ژولیوس چون نتوانست وی را تطمیع سازد، با او به دشمنی برخاست. او سرانجام جان برسر سیاست نهاد و کشته شد. سیسرو کتاب‌های بسیار در معانی و بیان، فلسفه و جوامع نوشته‌است که ملهم از متفکران یونانی است. نوشته‌های سیسرو در شیوایی از سرمایه‌های بزرگ ادبی جهان به شمار می‌رود.

نخستین گردهمایی جنبش‌های آزادیبخش جهان در تهران

در13 دی سال1358هجری شمسی، نخستین گردهمایی جنبش‌های آزادیبخش جهان درتهران برگزارشد. گردهمایی یادشده را دانشجویان پیرو خط امام با هدف اتحاد میان امم انقلابی علیه رژیم‌های ستمگر و شناساندن انقلاب اسلامی به جهانیان برگزارکردند. در این همایش که یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی و به‌صورت بین‌المللی برگزار شد، نمایندگان نهضت‌های آزادیبخش جهان در آن حضور یافتند؛ این گردهمایی یک هفته ادامه داشت.

تبعید آیت‌الله مصطفی خمینی به ترکیه

آیت الله مصطفی خمینی، فرزند گرامی حضرت امام یکی از مجتهدین و علمای مبرز بود.ساواک که از سابقه مبارزاتی آیت‌الله مصطفی‌خمینی خبر داشت دستور جلب او را به شهربانی قم صادر کرد. ماموران زمانی که ایشان در خانه آیت‌الله مرعشی نجفی بود، به آنجا یورش بردند و او را دستگیر و به مدت 57 روز در سلول انفرادی زندانی کردند. در 8 دی سال 43 او را از زندان آزاد کرده و تنها 5 روز پس از آزادی‌‌اش در 13 دی، ماموران حکومتی باردیگر او را دستگیر و به ترکیه تبعید کردند.

تولد نادر شاه افشار

نادر شاه افشارسرسلسله پادشاهان افشاریه ایران است که او را اسکندر دوم و ناپلئون ایران خوانده‌اند. او رئیس طایفه افشار و بنیانگَذار دودمان ترک‌تبار افشاریه بود که 12سال بر ایران حکومت کرد. پایتخت وی شهر مشهد در خراسان بزرگ بود. نادرقلی در حدود ۲۸ محرم سال ۱۱۰۰ق در ناحیه دستگرد از توابع دره‌گز در شمال خراسان به دنیا آمد و در 11جمادی‌الثانی سال 1160 ق به دست سرداران خود کشته شد.

کد خبر 124659

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز